Pamätáte si výživovú pyramídu zo školy?

Pamätáte sa na výživovú pyramídu, s ktorou sa väčšina z nás stretla v škole? Skladala sa zo 4 poschodí a znázorňovala piktogramy potravín, podľa ich dôležitosti pre správnu výživu. Jednu nájdete napríklad tu: http://sk.wikipedia.org/wiki/V%C3%BD%C5%BEivov%C3%A1_pyram%C3%ADda

Táto výživová pyramída však už neplatí!



Najnovšie výsledky výskumov o zdravej výžive a nutričnom prospechu pre organizmus naznačujú, že naše stravovanie podľa tejto pôvodnej výživovej pyramídy by malo byť upravené. V pôvodnej pyramíde totiž nie sú zohľadnené napríklad zdravé a nezdravé tuky, celozrné potraviny a potraviny z jemne mletých zŕn obilnín, alebo nedostatočne zohľadnený význam proteínových potravín.


  

Nová tzv. Harvardská pyramída uzrela verejné svetlo sveta v roku 2011, pričom okrem upravenej výživovej pyramídy bol zostavený aj tanier zdravej výživy.


Najnovšie vedecky podložené poznatky dávajú v stravovaní dôraz na stravu založenú na zelenine (čím pestrejšie, tým lepšie), celozrných potravinách (ovsené vločky, celozrný chlieb, hnedá ryža), zdraviu prospešných tukoch (olivový, repkový a iné rastlinné oleje) a bielkovinách (ryby, hydina, fazuľa), ktoré prospievajú prevencii mnohých chronických ochorení a obezity.

Zaujímavosťou je aj fakt, že v najširšej časti pyramídy - teda ako súčasť najdôležitejšieho základu zdravého stravovania je dostatok aktívneho pohybu!

Lepšou praktickou pomôckou zdravého stravovania je podľa vedcov Tanier zdravého stravovania, ktorý pozostáva z grafického delenia taniera - jednej porcie na 4 nerovnako veľké diely predstavujúce jednotlivé druhy potravín.  Zelenina, celozrné potraviny, bielkoviny a ovocie. K tomu pohár vody a pár kvapiek zdravých tukov. 

Nutriční odborníci tiež radia obmedziť konzumáciu zemiakov, ktoré v tomto prípade nemožno považovať za zeleninu. Obsahujú priveľa ľahkostráviteľných škrobov, ktoré zvyšujú hladinu cukru v krvi, rovnako ako cukrovinky a biele pečivo. Tento fakt môže dokonca prispieť k prejedaniu sa a v dlhodobom horizonte až k vzniku chronických ochorení, ako napríklad cukrovka, choroby srdca a iné.

Profesor medicíny na Harvardskej univerzite, prof. Anthony Komaroff zdôrazňuje, že najdôležitejším odkazom vedy z posledných 50 rokov sú priame dôkazy, ako veľmi naše zdravie a vitalitu ovplyvňuje to, čo konzumujeme.

Je na nás, ktoré potraviny sa rozhodneme konzumovať a v akom pomere. A práve Tanier zdravého stravovania je jednoduchý návod, ako si udržať zdravie a cítiť sa fit.

Foto: Copyright © 2011, Harvard University.


Odporúčam aj môj článoček, ako prepašovať kúsok zdravého RAW stravovania do jedálnička rodiny. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára